Recenze - Labyrint: Útěk (James Dashner)

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Maze Runner
ROK VYDÁNÍ: 2014
ROK VYDÁNÍ V ORIGINÁLU: 2009
POČET STRAN: 360
VYDAVATELSTVÍ: Yoli

Opět přiznávám že na knihu jsem narazil až s filmem, a dostal ji na loňské Vánoce. Hned jsem jí začal číst, ale pořád jsem četbu odkládal a teď se konečně donutil ji přečíst. A jak je to u mě zvykem opět předem upozorňuji že recenze může obsahovat spoilery. Pokouším se je vynechávat, ale někdy to prostě nejde.

Příběh mladého Thomase jenž se probouzí v kovovém výtahu, jedoucí k Placu. Velký čtverec uprostřed obřího labyrintu, které se hýbe a nikdo již přes dva roky nepřišel na to jak se dostat ven. Jsou zde odkázání sami na sebe, žádní dospělí, žádná naděje na útěk. Pouze chlapci, labyrint, plac a břitvouni. Malé robotické stvoření jež je pro ZLOSIN sledují. A taky rmuti, opak břitvounů. Rmuti jsou velcí nechutní a chlapce zabíjejí. S příchodem Thomase se věci začínají měnit. Dochází k událostem ke, kterým ještě nedošlo, třeba k příchodu dívky, která donesla lísteček o tom, že je úplně poslední, Teresa upadne v kóma a nikdo neví rady co s ní. Jednou začne s Thomasem komunikovat pomocí myšlenek, on si myslí že se zbláznil a tak vběhne do labyrintu. Za trest tráví noc ve vězení.

Život na place probíhá jak jen to jde v klidu. Stalo se pár divných situací, ale jednou se nezavřou čtyři brány na noc, jak to bývalo zvykem. Thomas je za toto vinen, stejně tak Teresa. Chlapci mají ve své komunitě určité pravidla, zásady a pracoviště. Vlastní nářečí a radu kápů.

V průběhu najdou rmuta co předstírá, že je mrtvý. Pobodá Albyho, toho vyléčí pomocí séra a on si vzpomene na to co bylo před Placem. Thomas se nechá jednou bodnout dobrovolně a také si vzpomene. Thomas a Minho přijdou na to jak se dostat z labyrintu, rozluští skrytý kód a utečou. Se ztrátami na životech, ale utečou. Podle ZLOSINu projdou úspěšně zkouškou, ale sami už jim nikdo neřekl, že je vezou do další zkoušky. Dojde k šokujícímu zvratu.

Tak nemůžu si pomoct, ale tato recenze se mi psala hodně obtížně, proto je tak krátká. Kniha se mi nečetla tak dobře jak jsem čekal, že se bude číst. Nebavila mě pořádně a vadilo mi nářečí. Kniha ode mě dostala 1 hvězdičku, za to že mi ukázala, že je i něco horšího než klasika. Autorův styl psaní se mi nelíbil a telepatické schopnosti mi přišly jako jedna z nejvíce nereálných věcí v knize. Chování postav mi taky moc nesedlo, ať už to že byl za vše viněn Thomas, ale i proto že to stále byla jen banda dětí co se chovala moc dospěle. Třeba si dám jednou rereading a změním názor, ale nyní zůstávám u jedné hvězdičky.

HODNOCENÍ: 9,7%